مهرداد صفری آبکسری
چکیده
در این پژوهش در وهلۀ اول در جستجوی نظریۀ معنای زندگی در ویتگنشتاین متقدم با تأکید بر رسالۀ منطقی- فلسفی هستیم. اما خوانشهایی که تا کنون از رسالۀ منطقی- فلسفی بوده است، سخن گفتن از گزارههای فلسفی ...
بیشتر
در این پژوهش در وهلۀ اول در جستجوی نظریۀ معنای زندگی در ویتگنشتاین متقدم با تأکید بر رسالۀ منطقی- فلسفی هستیم. اما خوانشهایی که تا کنون از رسالۀ منطقی- فلسفی بوده است، سخن گفتن از گزارههای فلسفی را میسر و ممکن نمیکند؛ چون همۀ آنها به شکلی ظاهر فقرات 6.54 و 7 را پذیرفتهاند که معنای ترک سخن گفتن از گزارههای غیر علمی است. بنابراین، سخن گفتن از یک نظریۀ معنای زندگی در ویتگنشتاین متقدم با مانعی بزرگ روبرو میشود. بههمین دلیل، بخش ابتدایی این نوشتار به بررسی و حل این مشکل و پیشنهاد خوانشی برای حل آن میپردازد. این کار با اقتباس خوانش گرامری- استعلایی میشود. در مرحلۀ بعد، پاسخهای ممکن ویتگشنتاین به مسألۀ معنای زندگی را از رسالۀ منطقی-فلسفی عرضه میکنیم. در پایان، بهترین پاسخ ممکن ویتگنشتاینی را به مسألۀ معنای زندگی متمرکز بر رسالۀ منطقی- فلسفی معرفی میکنیم. در آخر، معلوم میشود که ویتگنشتاین معنای زندگی را در گِروی نوعی جاودانگی میداند که متضمن بیزمانی است، نه نوعی جاودانگی متضمن زمانی بس دراز.